کد مطلب:34062
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
چرا خداوند، مرگ و قيامت را چنان هولناك قرارداده كه حتي ايمه ( ع ) هم از آن به سختي ياد كرده اند؟
خداوند از مادر مهربان تر است ، بلكه مهرباني هاي پدر مادر و ...همه جلوه هايي از رحمت و عنايت الهي است. اوست كه اين همه عشق و محبت را در ضمير والدين به صورت غريزي نهاده است تا آنان با ميل و علاقه تمام تلاش خود را در جهت رشد فرزندان خود به كار گيرند .ليكن بايد متوجه بود كه بين محبت هاي الهي و غير الهي تفاوتي عمده وجود دارد و آن اين است كه : محبت والدين و ديگر انسان ها غالبا احساسي بيش نيست و در برخي از مواردبرخلاف حكم عقل ، حق و عدالت عمل مي كند .در حالي كه لطف و رحمت الهي هرگز جدا از عدل حكمت وسنت هاي حكيمانه پروردگار در نظام خلقت نيست . بنابراين در اجراي عدالت نبايد احساسات و عواطف را به قضاوت كشاند چه آن خود موجب ظلمي بزرگ تر مي شود و ظلم مجرمين را در بسياري از موارد بايد تنها با شمشيرعدالت پاسخ گفت وگرنه : ترحم بر پلنگ تيز دندان =ستمكاري بود بر گوسپندان = به علاوه خداوند افرادي را كه لايق باشند از طريق شفاعت توبه و ...مورد لطف و رحمت خويش قرار مي دهد .به طور خلاصه مي توان گفت : كيفر سه گونه است : 1- تنبيه و عبرت كه جنبه اعتباري و وضعي دارد و بايد در آن رابطه بين جرم و كيفر ملاحظه شود.2- مكافات كه اثر وضعي عمل انسان در دنياست . اين گونه كيفرها تكويني است نه اعتباري و قراردادي و ازهمين رو تفاوت هايي با نوع اول دارد .ازجمله اين كه اثريك گناه يك لحظه اي ممكن است عمري انسان را گرفتار سازد.مانند مريضي كه غذاي نامناسبي بخورد و چه بسا همواره گرفتار شود.3- تجسم عمل ، عذاب اخروي از اين نوع است ؛ يعني چيزي جز خود عمل نيست كه چهره ملكوتي اش در قيامت ظاهر مي شود و انسان با همان اعمالي كه انجام داده و سرمايه اي كه اندوخته زندگي مي كند .در اين جا اگر خوب دقت شود ديگر جايي براي اين سوال نمي ماند كه ( ( چرا عذاب ابدي ) ) است يا هولناك است ؛ زيرا انسان خود موجودي جاودانه است و عملش نيز به تبع او جاودانگي مي يابد و عذاب جهنم تجسم همان اعمال دنيا است . همان طور كه اگرانسان لحظه اي براي كسب دانش صرف كرد و چيزي ياد گرفت عمري با آن دانش زندگي مي كند .بلكه حقيقت او با آن علم تغيير يافته و فرد جاهل ديروز با يك لحظه يادگيري نسبت به آنچه آموخته عالم است . همين اعمال ملكات وروحيات فرد را مي سازند و خود چهره غيبي و ملكوتي ابدي دارند كه در قيامت ظاهر مي شوند و از انسان انفكاك وجدايي ندارند .به عبارت ديگر گناهكاران خود عذاب خويشند و سرمايه حيات ابدي آنان همان كنش ها وخصلت هايي است كه خود كسب كرده اند.براي آگاهي بيشتر ر . ك : عدل الهي ، شهيد مطهري. ;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.